E621: verminder de bijwerkingen

Vorige week hebben jullie kunnen lezen over de schadelijke bijwerkingen van E621.
Vandaag gaan we dit goedje te lijf!

e621-hersenschade
Nogmaals; glutamaat zit ook in onze voeding, zoals moeder natuur het bedoeld heeft. Niet als geïsoleerd stofje, geraffineerd en los van alles wat erbij hoort te zitten. Niet op een manier die je hersenen op hol kunnen jagen of die bijdraagt aan de ontwikkeling van verschillende ziektes. Normaal glutamaat is nodig en heeft functies.

De vraag is natuurlijk, hoe wapen jij jezelf tegen dit soort stoffen?

 

Simpel. Eet het niet meer. (jaja, inkopper, de rest komt nog… even geduld)
Wanneer je gebruik maakt van (biologische) groenten, fruit, kwaliteitsvlees en vis kun je er van uit gaan dat er geen E621 in zit. MSG (monosodiumglutamaat) wordt over het algemeen gebruikt in allerlei producten die ik in de vorige post heb besproken. Allerlei kant-en-klare producten, die sowieso niet aan te raden zijn om (al te veel) te consumeren.

Desondanks… weet je niet altijd zeker wat je binnenkrijgt. Zeker niet als je bij een ander gaat eten of uit eten gaat. Wellicht hoeft het in de toekomst niet meer gelabeld te worden. Het zit al stiekem in teveel producten onder dubieuze namen. Het is dus een klus om te zorgen dat je het nooit binnen zult krijgen.
De vraag is, hoe wapen jij jezelf dan tegen deze stof?

PraktijkvanUnen geeft antwoord 🙂
De bijwerkingen van E621 verminderen:
Een van de redenen waarom deze stof zo naar kan zijn, is omdat het effect heeft op de N-methyl D-aspartaat receptor. De wat?? De NMDA receptor. Deze receptoren in het brein hebben onder andere te maken met aandacht, leren en alertheid. E621 kan deze receptoren enorm stimuleren en zelfs overstimuleren.

Heb je wel eens gehoord van kinderen of volwassenen die overal op reageren? Die alle prikkels interessant vinden, zich niet kunnen concentreren of die veeeeeeeel te veel energie hebben?
Wellicht ken je dit soort mensen als diegenen met een label als ADHD of andere classificaties.

paleo-foodNou is de oplossing tegen E621 en de schadelijke effecten geen ritalin of concerta. Verre van.
Wat willen we wel? Zorgen dat die receptor niet chronisch overprikkeld wordt.
Laten er daarvoor nou prachtige stoffen bestaan, die we gewoon uit goede voeding kunnen halen.

Enkele stoffen die de NMDA receptor kunnen beschermen tegen het effect van E621 zijn magnesium en taurine. Dit mineraal en aminozuur krijg je binnen wanneer je niet teveel volgens de schijf van 5 eet, maar echte mensenvoeding gebruikt. (groenten, fruit, vlees, vis, paddestoelen, zaden etc.) Natuurlijk kun je dit ook als supplement slikken, maar idealiter hou je het bij de basis: goede voeding.

Voeding rijk aan magnesium is:

  • Bananen
  • Gedroogd fruit
  • Avocado´s
  • Vis zoals makreel
  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Donkere chocolade
  • Pompoenzaad
  • Sesamzaad

Voeding rijk aan taurine is:

  • Wild vlees zoals wild gevogelte
  • Vis zoals wilde zalm
  • Varkensvlees
  • Chocolade
  • Eieren
  • Eend
  • Kip
  • Avocado
  • Knoflook en prei
  • Insecten
  • Borstmelk

Mocht je nou een keer chinees willen eten of ergens gaan eten waarvan je vermoedt dat je een flinke hap E621 binnen krijgt, is magnesium en/of taurine een interessante optie om jezelf te wapenen tegen MSG.

E621 tegenhanger:
Je zou nog van een soort tegenhanger kunnen spreken die zorgt voor rust in je hoofd. Die stof heet GABA.
Ook dit kun je via voeding stimuleren. Wederom niet met fabrieksvoeding maar wel met echt eten.

GABA rijke of verhogende voeding:

  • Kiemen (kruisbloemigen)
  • Valeriaan
  • Appels
  • Thee (theanine)
  • Garnalen
  • Kefir
  • Lever

Pas op met het gebruik van GABA als supplement. Sommige mensen reageren hier erg heftig op, wat kan komen door een lekke bloed-hersenbarriere. Als dat zo is zal dit eerst aangepakt moeten worden, om de hersenen te gaan beschermen tegen schade en ontsteking.

Bedenk dat stofjes nooit geïsoleerd werken. Ook om de goede stofjes optimaal te laten werken zijn er allerlei vitamines en mineralen nodig. Eet hiervoor dan ook zo nutriëntrijk mogelijk en gebruik wellicht een goede multivitamineraal. Jij als lezer zult waarschijnlijk E621 al mijden als de pest wat helemaal super is!
Wat natuurlijk ook super is, is af en toe eens lekker uit eten gaan of bij anderen gaan eten en socializen. Nu kun jij dat doen met een aantal mentale bodyguards die jouw receptoren beschermen tegen overprikkeling.

Eind goed, al goed
Heb jij nog tips voor magnesium, taurine of GABA rijke voeding?
Laat het gerust weten via een commentaar hieronder.
Ook als je blij bent met de tips natuurlijk.

Heb je niets te melden? Het boek dat ik aan het schrijven ben is bijna klaar.
Wil je wel kans maken op een GRATIS exemplaar? Schrijf je dan hieronder in op mijn nieuwsbrief.

error: Auteursrechtelijk beschermd.