Reumatoïde Artritis

Reumatoïde artritis of R.A. is een ontsteking van het synovium in gewrichten, die bij 1 à 2 % van de bevolking voorkomt.

De klachten en reumatische symptomen die voor diagnose gebruik worden zijn:
5 van de volgende moeten ten minste 6 weken aanwezig zijn:

• ochtendstijfheid
  • pijn in ten minste 1 gewricht bij beweging;
  • zwelling door verdikking van weke delen in ten minste 1 gewricht;
  • ten minste een ander gewricht met zwelling van de weke delen;
  • slechte mucine-neerslag uit synoviale (= gewrichtssmerende) vloeistof;
  • karakteristieke histologische veranderingen in het synovium;
  • karakteristieke histologie van noduli (= bobbel op spier of pees)

De standaardbehandeling bestaat uit voornamelijk onstekingsremmers (NSAIDS) zoals ibuprofen & diclofenac. Het nadeel? Ze vertragen het voortschrijden van de ziekte niet. NSAIDs kunnen bij langdurig gebruik maag-darmzweren en bloedingen veroorzaken.

Corticosteroïden zijn sterke middelen die de ontstekingsreacties zoals die bij R.A. (en andere ziekten) volkomen onderdrukken. Zeer bekend zijn helaas de bijwerkingen; dunner wordende huid, cataract, osteoporose en hoge bloeddruk.
U ruilt dus (wellicht) minder pijn in, voor het verergeren van de reuma, evenals schade aan uw maag/darmkanaal.

Behandeling Reumatoïde artritis:
Het feit dat deze ziekte chronisch is, betekend niet dat het niet te genezen is. Het gebruik van medicijnen die niet genezen maar de ziekte onderdrukken, houden  de ziekte echter juist chronisch.

Het mooie is, dat deze schadelijke medicijnen niet nodig zijn. Indien u last heeft van een bepaalde vorm van reuma, zoals reumatoïde artritis of artrose etc. kunt u terecht bij PraktijkvanUnen voor een consult. Er zal dan bekeken worden waardoor reuma kans heeft gehad zich te manifesteren, en hoe dit weer genezen kan worden. Naast het oplossen van de oorzaak wordt gelijktijdig ook symptomen zoals pijn aangepakt.
Zo merkt u direct, alsook op lange termijn de positieve effecten.

Wilt u ook weer pijnvrij genieten van het leven en uw reuma verbeteren /genezen?
Maak dan nu een afspraak voor consult: