Artrose

Artrose ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal.

Artrose is in de geneeskunde de naam van een aandoening aan het kraakbeen in gewrichten. Artrose wordt in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Bij artrose vermindert ook de vloeistof in het gewricht. Deze vloeistof, synovium geheten, is nodig om het gewricht soepel te laten draaien en om schokken te absorberen. Door slijtage van gewrichtkraakbeen en een vermindering van de schokabsorberende vloeistof in de gewrichten kunnen botten over elkaar schuren, wat veel pijn veroorzaakt. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, schouders, nek en heupen. Iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een röntgenologisch waarneembare mate van artrose; soms begint het al op aanzienlijk jongere leeftijd.

Typische artrose symptomen zijn onder andere:

• pijn
  • stijfheid
  • beperkte bewegingsvrijheid
  • spierzwakte
  • zwelling
  • krakende geluiden

Ondanks dat artrose veelvoorkomend is, is het niet iets wat bij ons mensen hoort. Gewrichten horen lang mee te kunnen gaan zonder slijtage. Ook bij flinke belasting, of juist bij flinke belasting. Indien er (met name op jonge leeftijd) sprake is van slijtage is er dus iets aan de hand wat deze slijtage toelaat. Deze negatieve invloeden kan ik in kaart brengen met u, waarna we kijken naar mogelijkheden om deze te vervangen door positieve invloeden. Hierdoor creeert u omstandigheden waardoor het kraakbeen weer kan regenereren.
Artrose kan namelijk zeer goed voorkomen worden, maar ook behandeld en in bepaalde gevallen genezen.

Behandeling artrose:
De huidige interventies die bestaan uit o.a. pijnstillers en ontstekingsremmers houden helaas de artrose juist chronisch. U ruilt het (wellicht) minder voelen van pijn in voor het er niet meer van af komen of zelfs verergeren van de situatie.
Daarnaast brengen pijnstillers en ontstekingsremmers schade toe aan uw maag-darmkanaal.

Kraakbeen kan (ondanks populaire mythes) regeneren, al gaat dit langzamer dan bij bijvoorbeeld botweefsel. Het is dus mogelijk om van uw artrose af te komen en weer te kunnen bewegen zonder pijn. Zowel de ontsteking als het beschadigde weefsel kan geheel op natuurlijke wijze behandelt worden.

Wilt u ook uw bewegingsvrijheid terugkrijgen en pijnvrij genieten van het leven?
Maak dan nu een afspraak voor een consult: