Bloedarmoede Anemie

Als je bloedarmoede hebt, heb je te weinig rode bloedcellen in je bloed of je rode bloedcellen werken niet goed. Het wordt in medische termen ook wel anemie genoemd.

bloedarmoede anemieIn rode bloedcellen zit hemoglobine. Dit is de stof die zuurstof door je lichaam transporteert, waardoor je hele lichaam voldoende zuurstof heeft.Voor de opbouw van hemoglobine is ijzer nodig. Als je een tekort hebt aan ijzer of een aantal andere stoffen, kun je geen hemoglobine aanmaken. Hierdoor ontstaat bloedarmoede.

De meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede is een ijzertekort. Hierdoor word bloedarmoede in de volksmond ook wel ‘een ijzergebrek’ genoemd.

Je kunt een ijzertekort krijgen door extreem bloedverlies (door verwonding, operatie, bevalling of zware menstruatie) of verkeerde voeding. Ook wanneer je lichaam geen ijzer op kan nemen uit het voedsel ontstaat een ijzertekort.

Andere oorzaken voor bloedarmoede zijn onder andere:
Het vroegtijdig kapotgaan van rode bloedcellen (hemolytische bloedarmoede)
Tekort aan vitamine B12 (pernicieuze anemie)

Symptomen van bloedarmoede zijn onder andere:
Zwakte
Vermoeidheid
Kortademig bij geringe inspanning
Hoofdpijn
Duizeligheid
Flauwvallen
Neusbloedingen
Slapende handen en voeten

Behandeling bloedarmoede / anemie:
Wanneer uw huisarts bloedarmoede constateert zal er meestal ijzer voorgeschreven worden. Deze stonden vroeger ook wel bekend als ‘staalpillen’. Er zijn een aantal problemen met deze reguliere aanpak te weten:

• Er worden enorme hoeveelheden ijzer gebruikt
  • Dit is voeding voor uw slechte darmflora en ondermijnt hiermee uw gezondheid
  • De ijzer die wordt gebruikt is slecht opneembaar
  • Vaak ontstaat er constipatie wat A: overdosering betekend en B: zeer ongezond is (opbouw gifstoffen)
  • De hoeveelheid ijzer schopt de verhouding mineralen in de war wat ze onbruikbaar maakt

Bloedarmoede door een ijzertekort wordt niet opgelost met synthetisch ijzer overdoseren.
Behandeling van bloedarmoede en/of ijzertekort wordt dit bij PraktijkvanUnen holistisch aangepakt.
Er wordt gekeken waar de oorzaak ligt waarna dit wordt aangepakt. Allerlei factoren die een negatief effect hebben worden aangekaart en verbeterd.
Indien nodig krijgt u wel ijzer, maar dan een organische goed opneembare vorm in de juiste dosering.
Dit herkent uw lichaam en heeft een positief effect in tegenstelling tot de reguliere synthetische ‘staalpillen’.

Wanneer uw vermoed bloedarmoede te hebben of liever het gezondere alternatief wilt voor de reguliere behandeling, neem contact op: