Etalagebenen

Etalagebenen is een lekenterm voor claudicatio intermittens of perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Ze beschrijft de pijn in de benen ten gevolge van een vernauwing of afsluiting van een slagader naar of in de benen.

De oorzaak van de vernauwing of afsluiting is vrijwel altijd het gevolg van plaques in de wand van de slagader en verkalking van de wand (atherosclerose). Roken is samen met suikerziekte verreweg de belangrijkste oorzaak hiervan. Er zijn echter ook wel mensen die nooit gerookt hebben en toch deze aandoening krijgen. Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof en dus meer bloed nodig. Bij gebrek aan zuurstof ontstaat verzuring van de spieren, wat de krampende pijn veroorzaakt.

Etalagebenen klachten:
Een typische klacht bij etalagebenen is pijn na een stukje lopen. Na een poosje rusten (door bijvoorbeeld voor een etalage een poosje staan te kijken, vandaar de Nederlandse benaming) zakt de pijn weer wat af en kan de patiënt weer verder lopen. De afstand die de patiënt nog kan lopen zonder pijn te krijgen is een praktische maat voor de ernst van de aandoening.

Om etalagebenen te behandelen is aanpassing van levensstijl de eerste en belangrijkste factor. Voeding, beweging en factoren zoals bijv. roken zijn de basis die de toon zetten voor het verloop van dit ziektebeeld.

Wanneer ´niets´ helpt:
Indien levensstijl en medicijnen niet helpen wordt eerst gekeken of het probleem kan worden opgeheven door middel van een PTA behandeling (dotteren), eventueel een stent plaatsen, en daarna als dat niet afdoende is kan er worden overgegaan op revascularisatie. Daarbij wordt een ader, meestal uit hetzelfde been of uit de arm, eerst verwijderd en vervolgens zodanig ingehecht, waardoor het bloed de vernauwing kan omzeilen. Indien dit niet mogelijk is, of als de operatie niet lukt, is uiteindelijk vaak een amputatie nodig.

Behandeling etalagebenen:
Bij PraktijkvanUnen kunt u terecht voor professionele begeleiding. Naast vanzelfsprekend leefstijl, voeding en beweging bestaat behandeling bestaat altijd uit:
[check_list]

• schoonmaken van uw hart en vaatstelsel van plaques en rommel
  • verbeteren van de kwaliteit van uw vaatwanden & vloeibaarheid van uw bloed
  • leefstijl dusdanig aanpassen om kans op atherosclerose en trombose te minimaliseren
[/check_list] De behandeling komt dus grotendeels neer op de behandeling voor atherosclerose.
Dit zorgt ervoor dat er geen vernauwing / bloedprop klem gaat zitten in uw benen.
Etalagebenen zijn ook uitstekend te voorkomen, wanneer er op tijd wordt ingegrepen.

Wilt u op een veilige pijnloze manier weer kunnen lopen waar u maar wilt?
Maak dan nu een afspraak voor een consult: